Cu Tweety la psiholog

A venit din nou vineri și pentru că sunt un leneș notoriu de la o vreme, am să umblu iar la cutia cu maimuțe și o să scot încă o poveste ce a umblat acu ceva ani pe net/mail. Nu îmi aparține și nici nu am chef să caut autorul, așa că îi mulțumesc anonim :). Domnul autor s-a chinuit și a reușit să de arate adevărata față a personajelor asa-zis pozitive din desenele animate si să ne evidențieze nocivitatea lor asupra bune educatii a copiilor. Să o vedem:

Tweety, micul pârâcios

TweetyE cel mai şters personaj de desene animate – un pui complet idiot al cărui vocabular e compus din cinci, şase cuvinte (dintre care unul e “phfeau”, iar unul “pusicat”), fără pic de imaginaţie. Posedă un arsenal foarte redus de procedee tehnice cu care luptă împotriva inventivului motan Sylvester, motiv pentru care de cele mai multe stă efectiv la mila scenaristului, care e nevoit să găsească ceva ca Sylvester să-şi rupă gâtul – afară să-i tragă scara sau să urle după stăpână-sa, puiul nu pare să ştie altceva. E genul ăla de mucos care urlă din faţa blocului: “Tanti mama lu’ Gigel, Gigel m-a bătut” şi căruia eu, dacă aş fi mama lui Gigel, aş coborî scările şi i-aş umfla personal botul, măcar să ştie de ce urlă.

Bugs Bunny, şmecheraşul de duzină

bugs-carotte-004Vrea să pară inteligent, spiritual şi inventiv, dar, în fapt, nu e decât un şmecheraş de duzină. E salvat de faptul că sărmanii Elmer şi Porky Pig nu sunt prea isteţi, iar atunci când în scenă apare şi Duffy Duck, care, deşi nu e chiar profesorul Baltazar, e mult peste Porky Pig, Bugs Bunny caută să şi-l facă aliat. Dacă producătorii ar introduce în desenul său animat un personaj mai inteligent ca el, marele Bugs Bunny nu s-ar repezi să-l facă praf, aşa cum cred că îşi imaginează cititorii noştri cu vârste între 2 şi 4 ani, ci s-ar repezi cu toată solicitudinea să-l pupe în fund.

Road Runner, struţul închipuit

roadrunnerBlond cu ochi albaştri, arogant şi suficient, e un fel de Robert Redford al desenelor animate. La capitolul inteligenţă suferă vizibil, însă are imensa şansă de a avea drept adversar un coiot visător, care crede din cinci în cinci minute că a inventat perpetuum mobile. Împotriva lui Sylvester, pariez leafa mea pe un an că motanul l-ar face praf în două minute.

Jerry, secătura simpatică

jerryE arogant, mincinos, versatil şi turnător. Nu-şi asumă niciodată responsabilitatea propriilor fapte, aruncând cu laşitate întreaga vina pe bietul Tom. Totuşi, este cel mai inteligent personaj aşa-zis pozitiv din desenele animate. Din când în când, se aliază cu Tom, fiind suficient de isteţ să realizeze că fără motan ar fi un nimeni. Din păcate, nu poţi avea deloc încredere în el: când ţi-e lumea mai dragă te poate înjunghia cu perfidie pe la spate cu furculiţa-n fund.

Zbor deasupra unui cuib de … flutur

Playing_for_Change1În weekend m-am supărat pentru că nu reușeam să zbor. Să zbor cu mintea, binențeles, iar atunci cînd făceam încercări timide, deveneam un pterodactil greoi :). Astăzi, am aflat ce mă ținea prizonier in corpul ăsta de carne și osânză. Am găsit cheia. Și când mă gândesc că a fost o zi mohorâtă. Startul mi l-a dat Florin cu ale lui multe muzici de prin calculator, însă abia acasă după vreo două ore de ascultat si vizionat în neștire Playing For Change am simțit ca zbor. Încă odată muzica m-a eliberat. Mă uit la ceas și văd că e deja mâine, însă nu mă pot dezlipi de ei. Probabil că globalitatea și simplitatea lor m-a smuls și pe mine din cotidian și m-a avântat într-un carusel minunat în jurul lumii. Muzica eliberează, și da, muzica fericește sau oricum s-ar spune. Devii beat fără să bei și  fericit fără să ai un anumit motiv. Motivul este oricum în tine sau în mine sau toți. Și până la urmă de ce să căutăm un motiv? Fericirea e de ajuns.

E deja joi și e un bun motiv de fericire, nu? 🙂 Vă las, eu mă întorc iar la muzica mea. De fapt, ea nu s-a oprit nici când vă vorbeam prin vârfurile degetelor. Iar ca să nu fiu egoist și să țin totul pentru mine, luați de aici primul pas spre ascultare. Restul ține doar de voi.

Ave!

SCUFITA ROSIE – un alt mod de a privi lucrurile – psihanalitic!!!

scufitarosie_1Ce poate fi mai fumos decât o poveste spusă la gura sobei în așteptarea primăverii ce va veni cel mai probabil prin iunie? 🙂 Explicitare a modulului unei povești. Astăzi fiind vineri m-am gândit că ar merge perfect. Rândurile ce vor curge mai jos nu-mi aparțin, și nici nu sunt foarte noi, însă sunt savuroase. Așa că fuguța la magazin după ceai aromat din fructe (al meu este deja în cană) și să purcedem în înțelegerea celei mai înteresande povești, și anume:

Scufița roșie

din adancurile internetului

“Scufita Rosie” este basmul maturizarii sexuale si a trecerii din etapa pubertatii si stadiul de fetita in faza initierii sexuale si stadiul de femeie, integrarea feminitatii si a principiului cresterii.

Basmul incepe printr-o incursiune in starea curenta a Scufitei Rosii, asa aflam ca “Era odata o fetita fermecatoare pe care oricine, de cum o vedea, o indragea.” Astfel, Scufita Rosie isi proiecteaza feminitatea in exterior, dar nu stim inca in ce relatii se afla cu animus-ul ei, aspect care pe parcurs se va clarifica.

Relatia cu mama este una conflictuala, chiar daca din basm nu reiese evident. Pentru ca mama, dupa ce i-a pus pe cap fetitei o scufita rosie ii atribuie o sarcina extrem de periculoasa, care impinge trecerea ei din stadiul de fetita in cel de femeie. In mod simbolic Scufita Rosie duce niste “bunatati” in “cosulet”, evident un simbol pentru organele genitale feminine (placintele), respectiv virginitatea prin vinul care este simbolul sangelui sacrificat la deflorare (in alte basme intalnim cutia cu bijuterii, sau lada cu comori) si se aventureaza in “padurea” in care misuna “lupi”.

Imaginea mamei este logosul prescriptiv, rational: “Trebuie sa pornesti pana nu se face prea cald, copila mea, iar cand vei ajunge in padure, vezi sa urmezi calea stiuta, sa nu te abati din drum si sa fii atenta sa nu spargi sticla, caci altfel nu-i vei mai putea duce nimic bunicutei”. Imaginea bunicii este criteriul de referinta extern, capatul drumului, simbol al linistii si calmului interior.

scufitarosi2Totusi apare un prim conflict intre logos ( mama) si erosul nediferentiat al fetei: desi Scufita Rosie se aventureaza intr-o lume periculoasa si trebuie sa tina un drum drept pentru a fi in siguranta (deci scopul este protejarea ei), tocmai scufita rosie pe care o poarta pe cap este accesoriul care o pune cel mai mult in pericol (scufita pe care a primit-o cadou de la mama) deoarece atrage atentia asupra ei. Astfel, asistam la un logos amestecat cu franturi de eros, pentru ca modul de implinire a scopului presupune intrinsec din start tocmai sabotarea scopului declarat si infaptuirea scopului mai adanc: Imaginea mamei din mintea fetitei o impinge la maturizare, la relationarea cu sexul opus (lupii), o arunca in universul tenebros al padurii (simbol al fricii, nesigurantei, necunoasterii, dar si context ideal pentru mutatii semnificative).

Dupa cum ne asteptam, “cum ajunse in padure, Scufitei Rosii ii aparu in fata lupul”, lucru de altfel pe care il puteam intui inca inainte sa fie precizat acest lucru (la ce te poti astepta atunci cand intr-o padure plina de lupi mergi intr-o fustita scurta si cu o scufita rosie pe cap, ambele nefacand altceva decat sa atraga atentia. Numai ca “Scufita Rosie nu stia insa ce animal ticalos e el si nu se temu.” Observam ce animus dezvoltat are fetita, o resursa nepretuita pentru ea si devenirea ei.  Totusi feminitatea nu este constientizata si acceptata ca atare, mai degraba ignorata. Astfel ca Scufita Rosie raspunde ca un adult la intrebarile lupului, ofera informatii, fara a-si utiliza capacitatea feminina premonitorie de a intui un posibil scenariu in derulare.

Observam o ruptura mare intre planul mental al fetitei si cel al lupului, ale carui intentii sunt explicit mentionate in dialogul sau interior: “Frageda, copila asta, buna bucatica va fi dupa ce-oi manca-o pe bunica-sa.” Bunica nu este o entitate in sine, ci chiar animus-ul, partea rationala, sfatoasa, care o data ce va fi “mancata”, suprimata, lupul – alias barbatul care intentioneaza sa o smulga pe fetita din copilaria ei si din universul ignorantei pentru a o arunca in lumea versatilitatii, a acceptarii, integrarii si cultivarii feminitatii.

In cazul lupului se poate constata un echilibru foarte bun intre logos si eros, se cauta implinirea erosului utilizand instrumente rationale, specifice logosului. Lupul este prototipul seducatorului experimentat, metodic, care isi abordeaza prada intr-un mod gradat si bine-gandit. El ii arata Scufitei Rosii cat de frumoase sunt florile, pentru a o ispiti sa nu mai asculte vocea mamei care o sfatuia sa nu se abata de la drum, vocea rationala a animusului, ci in schimb sa urmeze o cale hedonista, sa se ghideze dupa principiul placerii. Acesta este punctul in care fetitei i se reveleaza existenta placerilor care o determina sa se afunde si mai mult, ca intr-un final sa se rataceasca in “padure”. Observam acuratetea predictiilor lupului in planificarea actiunilor seductive.

Urmeaza episodul violent al devorarii bunicii de catre lup. Astfel el ajunge sa suprime, dar in acelasi timp sa si contina vocea ratiunii, sa isi implineasca foamea.

Dupa indelungi rataciri prin padure, Scufita Rosie ajunge intr-un final la scopul declarat al calatoriei sale, casa bunicii. Asistam la deghizarea lupului seducator in bunica, laolalta cu grotescul cauzat de incompatibilitatea continuturilor celor 2 entitati (lupul nu reuseste sa asceada in mod veridic la imaginea bunicii, desi isi doreste acest lucru). Aici incepe un joc de explorare, pe care il putem asimila cautarii si descoperirii celuilalt sex, precum si curiozitatii care insoteste acest demers, concretizata in intrebarile Scufitei Rosii “dar ce… mari ai”. Este de remarcat faptul ca actul in sine nu se consuma la fel de brutal ca in cazul bunicii, ci are o latura ludica foarte dezvoltata. Lupul, apasat de complexul incompatibilitatii dintre imaginea dorita si ceea obtinuta in deghizarea lui, constient de faptul ca lumea Scufitei Rosii ii este inaccesibila, dar o cauta ca pe un drog, intra in jocul intrebarilor si raspunsurilor pana cand este demascat complet, moment crucial in care nu poate accepta realitatea si cedeaza pulsiunilor erosului, inghitind-o pe fetita. Aici putem spune ca s-a realizat trecererea pentru Scufita Rosie, momentul maturizarii propriu-zise fiind cel al salvarii victimelor de catre vanator.

Vanatorul este un alt simbol al logosului, este figura paterna protectoare, care de asemenea reprezinta solutia din impas. Ca si actul asimilarii (integrarii), actul separararii este de asemenea de o violenta uriasa, astfel ca lupului i se taie burta, de unde ies bunica si Scufita Rosie, adica fetita si animusul ei. Constientizarea si maturizarea propriu-zise sunt marcate de remarca “Vai, ce groaznic, ce intuneric era in burta lupului!”.

Initierea este completa, personajul feminin este imbogatit de aceasta experienta, care a avut si o puternica latura traumatizanta, dar ea a reusit astfel sa isi integreze erosul cu logosul, sa isi uneasca latura impulsiva cu latura rationala practic intr-un proces de devenire.

Avem o chiuvetă, cum procedăm …

cum_spalam_mainileAcum că tot a venit ”primăvara” m-am gândit să vă împărtășesc și vouă din ceea ce am învățat de curând după ce am vizitat și eu ca omul în nevoi un lăcaș de reculegere ca să schimb uleiul :). Vizita a fost ceva gen un picior afară și altul înăuntru, dar nu mai contează :). Interesant a fost că după ce m-am șocat, am descoperit deasupra chiuvetei inutilizabile un poster educativ. Oameni finuți, ce să zic.

Eu am apreciat corect utilitatea acestui poster și pentru că nu am avut cum să pun în practică ceea ce eram învățat, am folosit cuminte un șervețel umed din dotarea personală, am pozat posterul urmând să-l printez și să-l afișez acasă la loc de cinste :).  Vederea lui mi-a amintit de vremurile când mergeam la cinema și la început proiectau vreo 10 – 15 minute filmulețe educative prin care te învățau să te speli pe dinți, sa-ți tai unghiile sau cine mai știe ce alte chestii destinate igienei personale.

Așa că fraților (surorilor, unchilor, etc) puneți mâna și exersați, că nu se știe.

A, și lăsați copiii la sanie, că doar a venit primăvara 🙂

Tehnica ca tehnica, dar Știința?

Stiinta_si_Tehnica_nr_1Am tot amintit prin paginile acestei scriituri publico – personală despre Scorsi, pe numele lui din buletin Adrian Nicolae. Și atunci și acum mă mândream cu faptul că am avut onoarea de a cunoaște și de a fi prieten cu un pasionat de știință. De ceva vreme el și-a împletit această pasiune cu meseria și a reușit să intre între rândurile foarte subțiate ale jurnaliștilor de știință. Și-a început ucenicia la Descoperă iar apoi a pus umărul alături de o mână de oameni inimoși la resuscitarea unei reviste care mă fascina în copilărie, Știință și Tehnică.

Cei din generația mea își aduc aminte cum așteptam săptămână de săptămână să ne povestească câte ceva despre știintă și tehnică Alexandru Mironov iar apoi să ne ungă pe suflet cu câte un episod din Star Trek. Ei bine, alături de el, de Cristian Român, Marc Ulieriu, Cătălin Beldea sau Claudiu Andone, Scorsi a reușit să-mi lumineze viața stresată și stresantă de adult. De fiecare dată când întru în posesia a câte unui nou număr din revistă, redevin copil. Articolele lor sunt altceva decât citim în ziua de azi. Pot spune că sunt hrănitoare și că nu conțin E-uri sau potențiatori de aromă. Te ung la suflet și demonstrează că încă mai avem valoare. Nu zic că programele de știină de la tembelizor nu sunt bune. Sunt. Însă crește inima în tine când vezi că și la noi se poate, și încă bine.

Nu am vrut să perii pe nimeni scriind aceste cuvinte, însă în mod sigur știu că acești oameni merită să fie periați și încurajați să nu renunțe niciodată la ceea ce fac.

dragutele_semnaturiIar acum o să mă laud un piculeț. Ieri am primit cadou primul număr din revistă cu … CU … cu semnăturile acestor nenișori dragi mie. Da, mă laud, pentru că merit.   🙂

O sută una lovituri de tun

Adrian_SarmasanDe ce o sută una lovituri de tun? Din mai multe motive. Unul dintre ele ar fi celebrarea a 101 ani de trăire pe acest pământ a bunicii Cristinei. Ei îi dedic acest articol știind că toată viața a iubit condeiul și cuvintele meștesugite. Da, ei îi dedic acest eveniment de suflet, lansarea cărții de poezii a lui Adrian Sărmășan, ”Raiul Lupilor Îngeri”.

Nu-mi aduc aminte  e prima lanasare de carte la care am participat, însă știu sigur că la aceasta m-am implicat trup și suflet și am trăit emoțiile culiselor. Poate că oamenii răi vor spune că nu a fost cine știe ce, însă mie mi-a plăcut. A avut toate ingredientele unei seri de succes. A avut poezie, recitată superb de Ștefan Nițu și a avut multăStefan_Nitu muzică de suflet. LIVE. Muzica a venit tot din sufletul poetului și s-a scurs pe corzile chitării. Sincer eu abia acum l-am descoperit, nefiind decât un ascultător ocazional de muzică folk. O surpriză plăcută ne-a făcut-o Zoia Alecu cu ai ei ”Trei galoși”. Ce să mai spun, a fost.

Noi (eu și cu respectiva mea) le-am luat urma artiștilor și i-am găsit mai pe seară în plin concert într-un pub situat deasupra unui service auto. Și am mai căpătat două cărticele cu autograf. Cred că o să incep o nouă colecție. De fapt, deja am început-o mai de mult 🙂